Beroepskaart
Alle niet-Belgen die in België een zelfstandige beroepsactiviteitwillen uitoefenen, hetzij als natuurlijke persoon,
hetzij binnen een vereniging of een vennootschapnaar rechte of in feite, moeten op grond van artikel 1 van de wet van 19
februari 1965 in het bezit zijn van een beroepskaart.
De beroepskaart is het document waarmee aan de
buitenlandse zelfstandige de toelating gegeven wordt om een specifieke activiteit als
zelfstandige uit te oefenen op Belgisch grondgebied, in een bepaalde hoedanigheid en voor een
bepaalde periode (1 tot maximum 5 jaar). Een aantal categorieën
van buitenlanders met een zelfstandig statuut zijn vrijgesteld van het bezit
van een beroepskaart.
Waar vraag je de beroepskaart aan?
Een aanvraag tot het verkrijgen, tot wijziging, tot hernieuwing of tot
vervanging van een beroepskaart wordt ingediend bij:
- De
Belgische diplomatieke of
consulaire post in het land van verblijf,
indien de buitenlandse zelfstandige in het buitenland verblijft;
- Een
erkend ondernemingsloket naar
keuze indien de buitenlandse zelfstandige beschikt over een geldig
verblijf in België. Als geldig verblijf worden aanvaard: "attest van
immatriculatie model A” of een "bewijs van inschrijving in het
vreemdelingenregister” (= elektronische verblijfskaart type A).
Meer informatie