Hoe maken we het verkeer in Ardooie veiliger?

Die vraag stond centraal bij de invoering van het nieuwe circulatieplan. Sinds 30 juni 2025 loopt een proefopstelling waarbij we verschillende maatregelen tijdelijk testen in de praktijk. Het plan heeft 2 heldere doelen:
  1. De verkeersveiligheid verhogen, vooral voor fietsers en voetgangers
  2. Het sluipverkeer in ons centrum weren
Bij de evaluatie werd rekening gehouden met die 2 doelstellingen.

Volgende besluiten werden genomen:

  • Kortrijksestraat blijft eenrichtingsverkeer
Deze ingreep beperkt sluipverkeer en verhoogt de veiligheid voor kwetsbare weggebruikers. Er worden in een latere fase extra verkeersremmende maatregelen uitgewerkt, zoals alternerende parkeervakken (de parkeerstroken worden afwisselend aan de ene dan weer aan de andere kant van de straat aangelegd).
  • Prinsendreef blijft afgesloten voor gemotoriseerd verkeer
De Prinsendreef blijft enkel toegankelijk voor 

  1. kwetsbare weggebruikers
  2. de lijnbus komende van Tielt
  3. hulpdiensten.
De ingreep beperkt sluipverkeer door het dorpscentrum. Er wordt een verzinkbare paal voorzien zodat het ongewenst verkeer niet meer door kan. In afwachting van de infrastructuurwerken wordt er gehandhaafd door de politie. 

  • Zone 30 blijft behouden het centrum blijft 
Dit verhoogt de verkeersveiligheid voor kwetsbare weggebruikers. De zone 30 wordt gerealiseerd volgens onderstaand plan:

  • Voorrang Stationsstraat – Eekhoutstraat wordt teruggeschroefd
De voorrangswijziging wordt in de 2e helft van oktober teruggeschroefd. Deze maatregel had als doel om verkeer richting het dorpscentrum te remmen en sluipverkeer te verminderen. Maar de aangepaste voorrangsregel en de huidige inrichting van het kruispunt zijn niet compatibel om alle vervoersmiddelen vlot te laten doorstromen.
Er worden alternatieven ontwikkeld om snelheid af te remmen en sluipverkeer ter verminderen, zoals alternerende parkeervakken
 en fietssuggestiestroken in de Stationsstraat vanaf de Eekhoutstraat.
  • Motestraat blijft aangepaste inrichting
Er worden fietssuggestiestroken en alternerende parkeervakken aangebracht. Zo wordt de snelheid geremd en verhoogt de fietsveiligheid. Deze werken worden in een latere fase uitgevoerd. 

De testfase werd geanalyseerd door de gemeentelijke verkeerscommissie, in samenwerking met de verkeersdienst van de politie en studiebureau Demey. Bij de evaluatie werd rekening gehouden met de impact op de kwetsbare weggebruiker, maar ook met de reacties die we van de burger mogelijk ontvangen. We willen onze inwoners bedanken voor hun grote betrokkenheid. Want een verkeersveilige gemeente is de verantwoordelijkheid van alle weggebruikers.

Straatwerken
Vrije Tijd  (1)
Wonen & Leefomgeving
Leven & Welzijn
Ardooie Bezoeken
Loket
Gemeentebestuur

Meldpunt

Heb je iets te melden aan de gemeentediensten? Meld alles online en voeg nuttige info toe aan je melding.

Melding maken